Novinky - 31.7.2012

31.07.2012 16:27

    Společnost MŽS dlouhodobě usiluje o zlepšení poskytovaných služeb. Kromě "drobností" jako občerstvení, Wi-Fi a dalších doprovodných služeb jde především o lepší vozový park.  Naše společnost dlouhodobě deklaruje snahu zvýšit kulturu cestování. Vzhledem k poskytovaným trasám přišly na řadu prvně dálkové linky a to v podobě moderních vozů první třídy Ampz. Stručný přehled investic do dálkové dopravy lze shrnout dále jako moderní vozy druhé třídy Bmeer, speciální vozy BDbrsee a modernizace jádra naší flotily - vozů Bee245. Ač tedy, kromě vozů Ampz, šlo "pouze" o staré vozy, vlivem rekonstrukcí splňují dnešní parametry pro cestování.

    Jiná situace však panuje v oblasti často tolik opomíjené - regionální dopravy. Vlajková loď MŽS je pár dálkových nočních vlaků kategorie EuroNight nesoucí hrdě název "Alpin", páteří společnosti je pak linka Ostrava - Brno a zpět. Nedílně však i patří provoz regionálních tratí Mezi Ostravou a Ostravicí a mezi Českým Těšínem a Ostravicí. Zde již je úroveň vozoparku poměrně neuspokojivá. Základem motorové flotily je 6 vozů řady 830MŽS, které před pár lety prošly generální opravou skříně, remotorizací na moderní motor Catterpillar a úpravou interiéru. Tehdy byla investice do těchto již značně zastaralých vozů motivována nedostatkem finančních prostředků a také jiných vozidel vhodných pro daný účel schválených v ČR. Vznikla tedy řada vozidel, které i přes svůj věk poskytují možnosti ekonomického provozu. Interiér, jízdní vlastnosti a vlastně celkově cestovní komfort odpovídá nasazení vozů - osobní vlaky s délkou jízdy max. cca 60 minut. Dále je k dispozici čtveřice rekonstruovaných vozů řady 811 MŽS. Tyto vznikly z řady 810 a cílem bylo, jako dříve uvedené rekonstrukce vozů 830, zvýšit hospodárnost provozu a komfort. I zde se podařilo cíle splnit, avšak vozy se taktéž hodí pouze pro osobní vlaky.

    Rychlíky na trase Ostrava - Ostravice jsou již dlouho obsazovány vozy 850 a 050. Na rozdíl od dřívějších vozidel, tyto byla již z počátku kupována jako dočasné řešení a tudíž do nich nebylo nijak významněji investováno. Původní motory degradují spolehlivost vozidel a cestovní komfort v 40. let starém interiéru je již nevyhovující. I proto byly tyto rychlíky před několika měsíci degradovány na spěšné vlaky. Problémy se spolehlivostí to však nevyřešilo a čím dál častěji musí být tyto vozy nahrazovány jinými vozidly. Řešení situace se tedy stalo v poslední době prioritou.

    Ač námi provozované regionální linky v podstatě splnily očekávání a podařilo se nám vybudovat v oblasti provázanou síť, není v plánu MŽS rozšiřovat působnost na regionálních tratích. Přesto však nemáme v plánu ustoupit z již provozovaných tras a naopak je chceme udržet. Hospodárnost provozu, cestovní komfort a především ekonomické možnosti společnosti (které se po pár letech od začátku značně změnily) vedou orientaci na obnovu parku k nákupu nových vozidel. Tuto potřebu navíc zvyšuje skutečnost, že se blíží liberalizace železniční dopravy a naše společnost, má-li i nadále zůstat volbou pro objednavatele ZDO potřebuje moderní vozidla.

    Toto zhodnocení však dnes nezveřejňujeme z pouhého rozmaru. Dnes Moravská Železniční Společnost a. s. oficiálně představuje výsledek dlouhých a složitých jednání, mezi objednavateli ZDO v oblasti naší působnosti, výrobci vozidel, dotačními programy a bankami. Dnes MŽS a. s. oficiálně představuje jednotku Siemens Desiro Classic řady 642.7:

Obr.1 - První jednotka 642.7 MŽS vjíždí během zkušební jízdy do žst. Frýdlant nad Ostravicí

Obr.2 - První jednotka 642.7 MŽS opouští během zkušební jízdy žst. Frýdlant nad Ostravicí směrem do Ostravice.

    Technickými parametry odpovídá jednotka sériovým jednotkám, které jezdí po celé Evropě. Byla objednána varianta s výkonem motorů 2 x 315 kW. V jednotce se nachází celkem 12 míst v první třídě a 111 míst k sezení v druhé třídě. Cestující bude jistě zajímat výbava vozidel. Ta zahrnuje bezbariérové WC, klimatizaci, automat s občerstvením, elektrické zásuvky (jedna na každé sedadlo v první třídě, jedna na 2 sedadla v druhé) a Wi-Fi modul.

    Zatím k nám dorazila na zkoušky a zácvik personálu první jednotka. Celkem bude dodáno 5 jednotek. Vzhledem ke smlouvám nejsme oprávněni zveřejnit celkovou cenu kontraktu. Můžeme však zveřejnit, že nákup byl financován formou leasingu s postupným přechodem jednotek do našeho vlastnictví vždy po zaplacení určité sumy. Všechny jednotky by měly být do provozu uvedeny na přelomu roku, kdy taktéž dojde ke změně jízdního řádu a přeřazení Sp linky Ostrava - Ostravice zpět do kategorie R. Cestující se však v rámci zkušebních jízd a postupného nasazování do provozu budou moct setkat s těmito vozidly již v následujících týdnech.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.